FANDOM

thumb|300px|right|Ellen Brown intervjuad på Gnostic Media

Ellen Brown är en amerikansk advokat, författare och penningreformist. Hennes bok Bankerna och Skuldnätet (på engelska The Web of Debt) tillhör det absoluta toppskiktet av de systemkritiska böckerna om vårt skuldbaserade ekonomiska system i allmänhet och Federal Reserve i synnerhet. Boken har hon följt upp dels med ett stort antal föreläsningar och intervjuer, men också med artiklar, youtube-videor, blogg med mera. I boken, som kryddas med citat av Trollkarlen från Oz, förklarar hon hur bankerna skapar pengar ur luft, hur de skapar dimridåer runt sin obskyra veksamhet, hur derivat och blankning fungerar och mycker mer. Hon förklarar också varför hon inte tror på en återgång till guldmyntfot eller liknande. Tillsammans med en rad andra progressiva driver hon Public Banking Institute, vilket är en oberoende tankesmedja och rådgivande institution. Den lösning som hon talar mest om är att fler amerikanska delstater (och även andra) borde införa statliga och delstatliga banker efter mönster från Bank of North Dakota.