FANDOM

thumb|300px|right|Trollkarlen från Oz och dess symbolik

Trollkarlen från Oz är en amerikansk musikalfilm från 1939 med Judy Garland i huvudrollen som flickan Dorothy Gale. Filmen bygger på L. Frank Baums bok med samma namn.

Handling Redigera

Dorothy Gale (Judy Garland) råkar ut för en tornado, som förflyttar henne tillsammans med hennes hund Toto till landet Oz. Hon får snart veta att den enda som kan hjälpa henne hem igen är Trollkarlen från Oz som bor i Smaragdstaden. På väg dit träffar hon på Fågelskrämman (Ray Bolger), Plåtman (Jack Haley) och det fega Lejonet (Bert Lahr) som slår följe till Smaragdstaden för att besöka trollkarlen (Frank Morgan).

Trollkarlen från Oz som en allegori om behovet av penningreformRedigera

Ellen Brown kryddar sin framställning om banksystemets historia och varför det är så viktigt med en reform med citat och hänvisningar till Trollkarlen från Oz. Hon menar, liksom penningreformrörelsen i stort, att sagan bland mycket annat också är en allegori över behovet av en penningreform. Detta symboliseras främst av Dorothys skor, som i boken var av silver men som i filmen fick en röd färg. Detta eftersom Populistpartiet vid den tiden, runt sekelskiftet 1900, ville avskaffa den tidens guldstandard och ersätta den med en silverstandard. Dessutom gör hon, och andra, tolkningen att häxorna representerar den tidens stora bankirer o.s.v.